Ouderportaal & app

Alles over het ouderportaal en de Les Petits ouderapp

Alles over het ouderportaal

Persoonlijke communicatie aan het begin en eind van de opvang dag is belangrijk, daar nemen we de tijd voor. Om buiten deze momenten ook goed en makkelijk met u te communiceren maken we gebruik van een digitaal medium; het Les Petits ouderportaal, met ouderapp voor uw telefoon. Hiermee bent u altijd op de hoogte!

Het ouderportaal is te benaderen via internet. U kunt hier alle informatie over uw kind, onze opvang en uw administratie inzien. Foto’s die op de groep van uw kind gemaakt zijn, dagverslagen, ons weekmenu, nieuws, berichten van onze medewerkers, beleidsstukken en uw maandelijkse facturen. Zelf kunt u ook berichten sturen aan de groep of een extra dag aanvragen via het ouderportaal.

De app van Les Petits

De ouderapp is een verkleinde versie van het ouderportaal die u snel via uw telefoon kunt inzien. De belangrijkste functionaliteiten zijn binnen de app beschikbaar. Bekijk direct de foto’s van uw kindje wanneer deze door groepsleiding geüpload worden. Zo bent u altijd betrokken!

Met de app kunt u ook snel en makkelijk uw kind afmelden of juist aanmelden voor een extra dag. U kunt de groepsleiding even snel een berichtje sturen wanneer u iets door wil geven of uw kind een warme maaltijd mee wil laten eten op de BSO aan het eind van de dag. Onze medewerkers kunnen u op hun beurt ook makkelijk bereiken, zonder u telefonisch te storen als dat niet nodig is. Onze ouders vinden onze ouderapp een hele fijne aanvulling op onze communicatie.

FAQ Tegoeden:

Wanneer ontvang ik een digitaal tegoed?

Indien u uw kind vóór 9:00 uur ‘s morgens via de OuderApp of het Ouderportaal afmeld, dan ontvangt u een aantal digitale punten. Deze punten kunt u inzetten voor extra opvang.

Hoelang is een tegoed geldig?

U kunt een tegoed 1 maand vóór tot 3 maanden na de afwezige dag inzetten. Hierna vervalt het tegoed.

Hoeveel punten ontvang ik voor een afgemelde dag?

Dit hangt per opvangsoort en per afgemeld tijdsblok af, maar u ontvangt voor een afmelding net zoveel punten als de extra opvang voor dezelfde dag zou kosten.

Extra opvang Tijdsblok Tegoed/punten
Peuteropvang 8:30-12:00 1
Peuteropvang tot 13:00 uur 8:30-13:00 1,5
Peuteropvang tot 14:30/14:45 uur 8:30-14:30/14:45 2,5
Kinderdagverblijf halve dag 7:30-13:00/13:00-18:30 2
Kinderdagverblijf hele dag 7:30-18:30 4
Schoolmiddag BSO Na school-18:30 2
Schoolsluitingsdag BSO 7:30-begintijd school 2
Vakantiedag BSO 7:30-18:30 uur 4

Ik heb geen gepast tegoed om in te zetten, wat nu?

Geen probleem, het systeem houdt alleen het benodigd aantal punten in. Voorbeeld: indien een tijdsblok 3 punten kost en u heeft 2 tegoeden van 2 punten om in te zetten, dan selecteert u beide tegoeden en wordt er weer 1 punt terug gezet.

Ik heb te weinig tegoed, kan ik de dag ook deels op factuur betalen?

Nee, een dag deels met tegoed en deels op factuur betalen is niet mogelijk. Indien er niet genoeg tegoed is dient u een keuze te maken tussen de aanvraag op factuur te voldoen of de aanvraag te laten vervallen.
Tip: ligt de gewenste extra opvang binnen 4 weken van de afwezige dag, dan kunt u de vaste dag eerst afmelden en het vrijgekomen tegoed inzetten voor de extra aanvraag. Deze punten zijn namelijk al 4 weken van te voren geldig.

Ik heb een verkeerd tegoed geselecteerd, kan dit aangepast worden?

Indien u een dag hebt aangevraagd met nieuw tegoed terwijl u nog een ouder tegoed had staan, dan kunt u de aanvraag binnen 15 minuten nog annuleren. Daarna kunt u de aanvraag alleen nog ongedaan maken door uw kind af te melden en de dag weer aan te vragen met het oudere tegoed. Let op: de aanvraagdatum/-tijd verandert hiermee ook en dit kan van invloed zijn op de beoordeling van de aanvraag.
Als u meerdere dagen tegelijk aanvraagt en één van de dagen wordt afgekeurd door gebrek aan plaats, dan kan het zijn dat u een ouder tegoed overhoudt. Een ingezet tegoed kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden.

Kan ik punten tussen mijn kinderen wisselen?

Nee, tegoeden zijn kindgebonden en niet overdraagbaar tussen broers/zussen.

Het contract van mijn kind stopt, wat gebeurd er met tegoed dat ik nog over heb?

Overgebleven tegoed komt te vervallen. Tegoeden kunnen niet in geld worden uitgekeerd of het opzegtermijn vervangen en vervallen bij beëindiging van het contract.
Start uw kind aansluitend op een andere opvang binnen Les Petits (kinderdagverblijf, peuteropvang of buitenschoolse opvang)? Dan kunt u uw tegoed meenemen.

Mijn geldige tegoeden zijn op, kan ik toch extra opvang aanvragen?

Ja dit kan, u kunt bij Betaling ook kiezen om de extra opvang op factuur af te nemen. De kosten worden dan op uw volgende factuur getoond en automatisch geïncasseerd.

Let op: als u een aanvraag op factuur hebt gedaan en de opvang is inmiddels goedgekeurd, maar toch niet nodig, dan wordt de dag toch door ons geïncasseerd. Voor de afgemelde dag ontvangt u een nieuw tegoed.

FAQ Extra opvang aanvragen:

Hoe vraag ik extra opvang aan?

Dit doet u in de ouderApp of in het ouderportaal via Agenda: kies het gewenste tijdsblok en kies bij Betaling het gewenste tegoed dat u wilt inzetten.

Hoever van te voren kan ik extra opvang aanvragen?

U kunt een extra dag maximaal 90 dagen van te voren aanvragen.

Is er altijd plaats op de groep?

Nee, we kunnen alleen extra opvang bieden als de groepsbezetting en het BKR (beroepskracht-kind-ratio) dit toelaat. De GGD (het controle orgaan voor kinderopvang) controleert streng op het aantal kinderen dat wordt opgevangen door het benodigd aantal pedagogisch medewerkers en de grootte van de groepsruimten. Als het BKR niet op kwalitatieve of kwantitatieve wijze kan worden toegepast , kunnen wij geen extra kinderen opvangen.

Wanneer hoor ik of er plaats is?

Een aanvraag wordt zsm door de groepsleiding beoordeeld, doch uiterlijk 1 week van te voren. De beoordeling kan zijn: goedgekeurd (uw kind kan komen), afgekeurd (er is geen plaats) of wachtlijst (er is nog geen plaats, maar er is kans dat er plaats vrij komt). Indien uw aanvraag op de wachtlijst staat kan deze tot op de betreffende dag nog goed- of afgekeurd worden.

Aanvragen die korter dan een week voor de gewenste dag gedaan worden, worden z.s.m. beoordeeld. Houdt daarbij wel rekening met de openingstijden van de locatie; van een locatie die op vrijdag gesloten is, krijgt u pas op z’n vroegst maandagochtend antwoord, wanneer u op donderdagavond een aanvraag doet.

Waar kan ik zien of een aanvraag is goedgekeurd?

De status van uw aanvraag is zichtbaar in de OuderApp of het Ouderportaal. U kunt in de App ook instellen dat u een notificatie per mail ontvangt, zodat u op de hoogte blijft van eventuele statuswijzigingen.
Let op: alle communicatie mbt de beoordeling van een aanvraag verloopt automatisch, u kunt dit proces niet telefonisch of per e-mail bespoedigen.

Waarom wordt een aanvraag afgewezen?

Dit kan verschillende oorzaken hebben; de groep is vol op de gewenste dag of het BKR (Beroepskracht-Kind-Ratio) laat het niet toe. Zo kan het voorkomen dat er volgens het BKR wel plaats is voor een kindje van 2 jaar, maar niet voor een baby.
Ook kan er al een wachtlijst zijn voor de aangevraagde dag. Indien er al 3 kinderen op de wachtlijst staan worden de overige aanvragen voor de betreffende dag afgewezen.

Ik heb een 48-weken contract, kan ik extra opvang aanvragen in de zomervakantie?

Ja dit kan, maar alleen op factuur en niet met uw tegoed. Tegoeden zijn alleen inzetbaar binnen uw opvangcontract. Neemt u een 48-weken contract af, dan vallen de middelste zomervakantieweken buiten uw contract. Bij een 40-weken contract vallen alle vakantieweken buiten uw contract.